Oefening 8: Delingen

Opgelet: Een e-mailadres aanmaken doet men best onder het toezicht van een volwassene.

Situering: De leerlingen maken onderstaande oefening in Word. Het resultaat wordt doorgemaild naar de leerkracht. Hiervoor moeten ze een e-mailaccount aanmaken.

Opdracht: maak de oefening, kopieer de ingevulde oefeningen en mail deze naar je leerkracht.


Oefening 1: Delen door 10 en 100

4,5 : 10 = 

27,8 : 10 = 

47,83 : 10 =

100,40 : 10 = 

490,46 : 10 =

1 040,2 : 100 = 

480,6 : 100 =

260,9 : 100 = 

57,4 : 100 = 

8,7 : 100 = 

Oefening 2: Delen door 5

 8,5 : 5 =  

 7,5 : 5 =

 24,5 : 5 =

 3,05 : 5 =

 24,95 : 5 =
 

Oefening 3: Delen door 50

 6,4 : 50 =

 20,2 : 50 =

 15,4 : 50 =

 137,4 : 50 =

 2 045,3 : 50 =

Instructies:

1) In deze informatiebrochure vind je terug hoe je een e-mailaccount kan aanmaken. Je vind er ook terug hoe je een e-mail kan verzenden. 

2) Voordat je je e-mail verstuurt kopieer je de oefening. Dit kan je doen door met je muis te slepen over de oefening terwijl je op de linkermuisknop duwt. Vervolgens klik je met je rechtermuisknop op de geselecteerde oefening. Klik nu op "kopiëren".

3) Als je een nieuwe e-mail gaat sturen, moet je eerst het e-mailadres van je leerkracht invoeren. (bijvoorbeeld: jeleerkracht@voorbeeld.be)

4) Vervolgens kies je het onderwerp (bijvoorbeeld: opdracht wiskunde)

5) Daarna plak je de gekopieerde tekst in het gedeelte waar je je tekst gaat zetten. Dit doe je door daar met je rechtermuisknop te klikken en vervolgens op "plakken" te drukken.

6) Druk nu op verzenden. Dan ben je klaar!

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Via het maken van de oefening leren leerlingen de theorie die ze in de klas hebben gezien, in te oefenen (ET 3). Doordat ze het resultaat moeten e-mailen naar de leerkracht, en dit door middel van het volgen van een (veilig) stappenplan én onder begeleiding van een volwassene, wordt ICT gebruikt om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren (ET 8).

WISKUNDE (leerplan VVKBaO)

B23 Delen door:
a) 10; 100
b) 5; 50

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

De doelen die bereikt worden met het maken van de oefening sluiten aan bij de leerplandoelen van die leeftijdscategorie. De integratie van ICT bij deze oefening helpt de domeinoverschrijdende doelen van ICT te bereiken. 

 

Bronverwijzing:
Basis Educatie Zuiderkempen. (z.j.). Basiseducatie Delingen. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://basiseducatiezuiderkempen.be
Chevening. (z.j.). Calculations [Foto]. Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op https://www.chevening.kent.sch.uk
Van In. (z.j.). Rekensprong Plus Oefenbundel. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://www.vanin.be

ICT-eindtermen:
3. Oefenen
8. Communiceren

Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
B23ab

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode