Oefening 7: Informatie voorstellen (groepswerk)
Situering: De leerlingen berekenen via Google Maps de kortste en/of de veiligste route van-en naar de school. |
In een klasgroep worden leerlingen in groepen van drie verdeeld. De leerlingen moeten de kortste route berekenen als ze samen naar school willen fietsen. Ze vertrekken samen door af te spreken bij 1 iemand van die groep thuis. Indien er een langere weg wordt genomen dan de kortste route dienen zij te verantwoorden waarom ze liever die weg nemen. (bijvoorbeeld: het is veiliger, weinig bochten, weinig verkeer, ...) Het resultaat dienen zij te verantwoorden vooraan in de klas.
Werkwijze:
1) Op school dienen groepjes van drie personen gevormd te worden.
2) Spreek met je groepje af om de opdracht ergens te maken.
3) De opdracht wordt gemaakt op deze site.
4) Bekijk dit filmpje voor meer informatie over de werking van Google Maps.
5) Volg de instructies om de kortste/veiligste route te berekenen.
6) Print het resultaat en neem het mee naar de klas.
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
De leerlingen leren de kortste of veiligste route uitstippelen naar school met behulpt van Google Maps (ET 4). De leerlingen mogen kiezen welke criteria zij hanteren om een bepaalde route wel of niet te nemen (ET 5). De informatie die ze hebben verzameld, verwerken ze en stellen ze nadien voor aan de rest van de klasgroep (ET 6, 7 en 8).
WISKUNDE (leerplan VVKBaO)
MR23 Gebruikelijke meetinstrumenten correct gebruiken bij metingen van lengte, inhoud, gewicht, tijdsduur en hoekgrootte
MR70 Tijdsduur berekenen:
c) in uren en/of minuten en/of seconden
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
Afstanden kunnen zeer nauwkeurig berekend worden met Google Maps. Zonder een soortgelijke ICT-toepassing is het bijna onmogelijk om bovenstaande berekeningen te maken. De oefening handelt over de werkelijke omgeving van de leerlingen. Doordat het voor hun een praktisch nut heeft om de kortste of veiligste weg van- en naar de school te berekenen, zullen veel leerlingen gemotiveerd zijn om deze oefening te maken.
Bronverwijzing:
Google. (z.j.). Google Maps. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op www.google.be
YouTube. (2008, 02 november). Google Maps Handleiding. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op www.youtube.com
ICT-eindtermen:
4. Zelfstandig leren
5. Creatief vormgeven
6. Zoeken, verwerken, bewaren
7. Informatie voorstellen
8. Communiceren
Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
MR23, MR70