Oefening 5: Een bloem tekenen met behulp van een beetje wiskunde.
Situering: De leerlingen installeren een programma waarmee ze uiteindelijk een bloem gaan ontwerpen. Hiervoor gebruiken ze een werkblad dat op deze pagina kan worden gedownload. |
2) Volg de installatie instructies en open het programma.
3) Download dit werkblad en maak de oefening door de instructies op het werkblad te volgen.
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Een bloem grafisch leren ontwerpen, is een vernieuwende werking om een bloem te 'tekenen'. De leerling leren hoe wiskundige formules gebruikt worden om zo'n bloem te ontwerpen (ET 4 en 5).
WISKUNDE (leerplan VVKBaO)
MK44 Constructies uitvoeren met voorschriften op foto of tekening of met verbaal gegeven voorschriften.
MK48 Bij tekenopdrachten een efficiënte werkwijze en geschikte hulpmiddelen kiezen en gebruiken
MK53 Vlakke figuren tekenen volgens een gegeven verhouding
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
De leerlingen leren uiterst nauwkeurig tekenopdrachten vorm te geven. Als leerlingen iets op papier moeten tekenen volgens vastgelegde verhoudingen, kan dit nooit volledig nauwkeurig zijn. Daardoor is de computer het meest geschikte middel om nauwkeurig te werken.
Bronverwijzing:
Overtoom, T. (2013). Klascement. Geraadpleegd op 02/10/2014 https://www.zieso-opmaat.nl
Wikipedia. (z.j.). Nelumbo [Foto]. Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op www.wikipedia.org
ICT-eindtermen:
4. Zelfstandig leren
5. Creatief vormgeven
Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
MK44, MK48, MK53