Oefening 4: Breuken paren
Situering: De leerlingen leren via een programma gelijkwaardige breuken herkennen. |
Opgepast: om de oefening te kunnen maken moet er een bestand worden gedownload. Het is aangeraden om dit met behulp van een volwassene te installeren!
1) Download het programma door hier te klikken. Het programma is 4,3 MB groot.
2) Volg de installatie instructies en open het programma.
3) Probeer vormen en getallen die even groot zijn tegenover elkaar op de weegschaal te plaatsen. Daag jezelf uit op welk niveau je wilt. Probeer om zoveel mogelijk sterren te verzamelen!
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Het bovenvermelde programma helpt leerlingen om breuken op een virtuele weegschaal 'te wegen'. Hierdoor kunnen ze breukverhoudingen zelfstandig ontdekken. (ET 1 en 3) Indien ze dit al tijdens de les hebben geleerd, kan de oefening dienen als inoefenstof (ET 4). Uiteraard is het een veilig programma en heeft het gebruik ervan een duidelijk doel, namelijk breuken vergelijken. Het programma is eenvoudig en overzichtelijk. Dit zal leerlingen motiveren en ondersteunen bij het leren, waaruit een positieve houding tegenover de ICT-toepassing zal volgen (ET 1)
WISKUNDE (leerplan VVKBaO)
G14 Breuken interpreteren en gebruiken:
a) als operator
b) als een getal
c) als een verhouding
d) en ze herkennen in de omgangstaal
G16 Breuken vergelijken, ordenen en onder meer aanduiden op een getallenas:
a) stambreuken
b) breuken met dezelfde noemer en breuken met dezelfde teller
c) eenvoudige breuken
d) en gebruik maken van de term ‘gelijkwaardige breuken’
G17 a) Eenvoudige breuken gelijknamig maken om ze te vergelijken en te ordenen of om ze op te tellen of af te trekken
b) en gebruik maken van de term ‘gelijknamige breuken’
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
1. De leerlingen kunnen zelf kiezen hoeveel oefeningen ze maken, waardoor ze zelf kunnen kiezen hoe lang ze oefenen.
2. Door de weegschaal krijgen leerlingen onmiddellijk feedback op de breukwaarde.
3. Door breuken eens op een heel andere manier af te wegen tegenover elkaar (via de computer), stijgt de motivatie van de leerlingen.
Bronverwijzing:
Klascement. (z.j.). Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://www.klascement.be
Willemsen, L. (z.j.). Rekentas breuken [Foto]. Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op https://klasvanjuflinda.nl/
ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
2. Veilig ICT-gebruik
3. Zelfstandig oefenen
4. Zelfstandig leren
Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
G14, G16, G17