Oefening 2: Eigenschappen van vlakke figuren en ruimtefiguren herkennen

Situering: De leerlingen maken online oefeningen die hen helpen de eigenschappen van meetkundige figuren te herkennen.

1) Open deze website.

2) Zoek “VLAKKE FIGUREN/RUIMTEFIGUREN” en open de link door erop te klikken.

3) Zoek even op de webpagina naar de link “Oefeningen - meetkundige figuren”. (Hint: om naar tekst te zoeken op een webpagina kan je “ctrl + F” op je toetsenbord indrukken.)

4) Indien je de webpagina hebt gevonden en geopend zou je bovenaan de titel “Herken de meetkundige figuren…” moeten zien.

5) Vervolgens selecteer je op de lijst zoals je hieronder kan zien "2. figuren – eigenschappen".

6) Maak nu de oefeningen. Je kan zoveel oefeningen maken als je zelf wilt.

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

Met behulp van de oefening op de website kunnen leerlingen doelmatig (het classificeren van ruimtefiguren) oefenen en leren op een veilige, verantwoorde manier (ET 2, 3 en 4).

WISKUNDE (leerplan VVKBaO)

MK18 De diagonalen van vierhoeken tekenen en de eigenschappen ervan onderzoeken en verwoorden:
a) vierkant, rechthoek
b) ruit, parellellogram, trapezium

MK19 Vierhoeken:
a) vergelijken volgens de eigenschappen van zijden en hoeken
b) classificeren volgens toenemend of afnemend aantal eigenschappen

MK22 Driehoeken:
a) vergelijken volgens de eigenschappen van zijden en hoeken
b) classificeren

MK24 De veelhoeken onder vlakke figuren aanwijzen
a) op basis van het aantal zijden en daarbij termen gebruiken als: driehoek, vierhoek, vijfhoek, zeshoek…, veelhoek
b) op basis van de zijden en de hoeken en daarbij de term regelmatige veelhoek gebruiken.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

Leerlingen krijgen onmiddellijk feedback op de oefeningen. Dit impliceert dat er gedifferentieerd wordt. De oefeningen worden online gemaakt. Het is eens 'iets anders' dan oefeningen op papier maken. Dit zal een positief effect hebben op de motivatie om de oefeningen (goed) te maken.

Bronnen:
De Ruimtefiguren [Foto]. (2013, 18 maart). Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op https://klas5sintmichiel.blogspot.be
Maes, I. (z.j.). Meester Ivo Sprokkellinks. Geraadpleegd op 02 oktober 2014, op https://meesterivo.yurls.net

ICT-eindtermen:
2. Veilig ICT-gebruik
3. Oefenen
4. Zelfstandig leren

Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
MK18, MK19, MK22, MK24

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode