Oefening 1: Berekeningen met Google Earth
Situering: De leerlingen gebruiken Google Earth om de omtrek en de oppervlakte van (onregelmatige) vormen berekenen. |
1) Download gratis Google Earth door hier te klikken. Installeer het door de stappen van de link te volgen.
2) Als Google Earth geïnstalleerd is, open je het programma.
3) Als het eenmaal geïnstalleerd is, zou het programma meteen moeten opstarten. Zo niet, klik je op het pictogram van GE op je bureaublad. Als het GE-venster opent, sluit je alle pop-ups die eventueel verschijnen.
4) Experimenteer met de cirkelvormige bedieningsknoppen in de rechterhoek van het scherm. Deze knoppen controleren rotatie en richting en zijn na een beetje oefenen gemakkelijk te gebruiken! Je kan ook de aarde manipuleren met de cursor en de muis. Probeer het maar eens uit!
5) Kan je je eigen gemeente vinden op de kaart? Probeer dan eerst even Europa in het midden van je scherm te zetten. Vervolgens zoom je in op de kaart van België.
6) Als je je eigen omgeving hebt teruggevonden, kan je de omtrek van bijvoorbeeld het voetbalveld van je gemeente berekenen. Zoek om te beginnen dat voetbalveld op. Bereken de omtrek met behulp van de lijn-en-padfunctie. Dit pictogram bevindt zich bovenaan op het scherm en er staat een kleine blauwe liniaal op. Google Earth doet dit automatisch (dit kan voldoende zijn om mee te beginnen).
7) Ga verder met onregelmatige vormen zoals parken en tuinen of het schoolplein. Bij onregelmatige of gebogen vormen wordt de berekening nauwkeuriger naarmate de omtrek in meer lijnen of ‘punten’ verdeeld wordt. Vergelijk je antwoord met andere klasgenoten.
8) Je kan ook oppervlaktes berekenen. Begin bijvoorbeeld opnieuw met een voetbalveld. Noteer de lengte van de eerste zijde. Verwijder die dan en trek een andere lijn om de tweede zijde nauwkeurig te kunnen meten. Bereken vervolgens de oppervlakte a = l x b.
Tip voor de begeleider:
Hamer niet te hard op nauwkeurigheid als de online toepassing voor het eerst gebruikt wordt. Wij merkten op dat de nauwkeurigheid verbetert naarmate ze die meer gebruiken. Ook zijn de dingen die gemeten worden doorgaans vrij groot, dus zal het uiteindelijk om minieme onnauwkeurigheden gaan. Dit is ook een goed startpunt om vaardigheden bij te brengen in het bepalen van lengte, omtrek en oppervlakte, en ook om te praten over echte en onrechte nauwkeurigheid.
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen zullen Google Earth een interessant programma vinden. Met behulp van het programma zullen ze zelfstandig kennis opbouwen over hoe de wereld er uit ziet. (ET 1) Uiteraard is het een veilig programma en heeft het gebruik ervan een duidelijk doel. Door het experimenteren met het programma en door de omtrek van bijvoorbeeld een voetbalveld van hun gemeente te berekenen, leren ze zelfstandig wiskunde toepassen op hun werkelijke leefomgeving (ET 2 en 4). Via duidelijke instructies kunnen leerlingen de voor hen bestemde digitale informatie opzoeken (bijvoorbeeld de grootte van de speelplaats), verwerken en bewaren (ET 6).
WISKUNDE (leerplan VVKBaO)
MR33 De omtrek van vlakke figuren meten en van de gekende vlakke figuren berekenen en daarbij de eigenschappen van de zijden gebruiken.
MR42 De basisformule voor de oppervlakteberekening van rechthoeken en vierkanten
a) begrijpen
b) paraat kennen en gebruiken
MR43 Ervaren en inzien dat de oppervlakte van een parallellogram berekend kan worden via omstructurering naar een rechthoek en de formule paraat kennen en gebruiken.
MR45 Ervaren en inzien dat de oppervlakte van volgende vlakke figuren bepaald kan worden door ze om te structureren naar figuren waarvan men de oppervlakte kan berekenen
a) ruit
b) trapezium
c) veelhoek
MR48 Inzien dat ook vlakstukken en ruimtefiguren met een gebogen of een grillige vorm een oppervlakte hebben en de oppervlakte van deze vlakstukken bij benadering bepalen.
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
Leerlingen kunnen met behulp van het programma Google Earth, veel beter afstanden en verhoudingen inschatten. Google Earth is ook erg aantrekkelijk doordat de leerlingen hun eigen buurt kunnen verkennen en herkennen. Dit ondersteund het werkelijkheidsnabij leren, waardoor ze gemotiveerder zullen werken. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste leerlingen deze opdracht met veel plezier zullen maken.
Bronverwijzing:
Digitaal leren in de basisschool. (z.j.). Geraadpleegd op 02/10/2014 https://taccle2.eu
Google. (z.j.). Google Earth. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op www.google.be
NewsAndroid. (z.j.). Google Earth [Foto]. Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op https://newsandroid.org/wp-content/uploads/2014/07/Google-Earth.jpg
ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
2. Veilig ICT-gebruik
4. Zelfstandig leren
6. Zoeken, verwerken, bewaren
Eindtermen VVKBaO Leerplan Wiskunde (1998):
MR33, MR42, MR43, MR45 en MR48.