Oefening 7: Prezi-presentatie over een muziekgroep of muziekgenre.

Situering: De leerlingen maken een Prezi-presentatie over een muziekgenre naar keuze.

De leerlingen zijn vrij in hoe de presentatie concreet wordt vormgegeven. De voorwaarden zijn wel dat de presentatie minstens het volgende bevat: minimum 6 slides, een YouTube-video, een duidelijke inleiding, midden en slot en informatie over de specifieke kenmerken van het muziekgenre.
De presentatie 5 à 10 minuten.

Op deze website vind je informatie over het maken van een Prezi-presentatie.
Het is zeker niet eenvoudig voor kinderen uit het vijfde leerjaar. Toch zullen velen de volgende opdracht als een uitdaging zien. Uiteraard is de bijdrage van een volwassene die het programma beter kent hiervoor noodzakelijk.

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

De leerlingen zoeken informatie op over een bepaald muziekgenre. Deze informatie dienen ze te verwerken en te bewaren in de presentatie (ET 6). Ze mogen dit doen hoe ze willen (ET 5). Vervolgens houden ze een spreekbeurt met hun presentatie (ET 7 en 8).

MUZISCHE VORMING (curriculum)

1. Muzische vorming - Beeld

1.4* De leerlingen kunnen plezier en voldoening vinden in het beeldend vormgeven en genieten van wat beeldend is vormgegeven.

1.5 De leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen en gereedschappen en materialen hanteren om beeldend vorm te geven op een manier die hen voldoet.

1.6 De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

2. Muzische vorming - Muziek

2.2 De leerlingen kunnen improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.

2.5 De leerlingen kunnen vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

5. Muzische vorming - Media

5.3 De leerlingen kunnen soorten van eenvoudige hedendaagse audiovisuele opnamen en weergavetoestellen (informatiedragers) aanwijzen, benoemen en ze creatief bedienen.

5.4 De leerlingen kunnen een eigen audiovisuele taal gebruiken en het massale audiovisuele aanbod een relativerende plaats toekennen.

6. Muzische vorming - Attitudes

6.3* De leerlingen kunnen genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.

6.4* De leerlingen kunnen vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.

6.5* De leerlingen kunnen respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

* De attitudes werden met een asterisk (*) in de kantlijn aangeduid.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

De leerlingen leren werken met Prezi. Dit programma zullen ze in de toekomst zeker nog kunnen gebruiken. 

Bronverwijzing:
Graphite. (z.j.). Prezi logo [Foto]. Geraadpleegd op 04 oktober, 2014, op www.graphite.org
Van Schie, H. (z.j.). Zo maak je een presentatie met Prezi. Geraadpleegd op 03/10/2014 https://ict-idee.blogspot.com

ICT-eindtermen:
5. Creatief vormgeven
6. Zoeken, verwerken, bewaren
7. Informatie voorstellen
8. Communiceren

Eindtermen Curriculum
1. Muzische vorming - Beeld
1.4, 1.5, 1.6

2. Muzische vorming - Muziek
2.2, 2.5

5. Muzische vorming - Media
5.3, 5.4

6. Muzische vorming - Attitudes
6.3, 6.4, 6.5

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode