Oefening 6: De Rode Duivels gaan naar Brazilië 

Situering: De Rode Duivels zijn in Brazilië. Wat doen ze daar? Wie zijn ze? Welke landen spelen er nog? Wat is voetbal? Welke posities zijn er? Via de opdrachtjes op deze site ontdekken leerlingen alle antwoorden op bovenstaande vragen. Ze komen ook meer te weten over de deelnemende landen en de mascottes van de WK's. 

Doelen in deze les zijn voornamelijk het leren opzoeken van informatie op het internet.

In een daaraan gekoppelde les techniek maken de kinderen een vingervoetbalstadion. Tijdens deze les leren ze een stappenplan volgen, materialen hechten, ...

Tot slot wordt er een muzische les aan gekoppeld. De leerlingen zoeken het WK-mascottelied op. Hierbij beantwoorden ze volgende vragen:
1) Hoe heet het lied?
2) Wie zingt er allemaal mee in het lied?
3) Kan je de tekst van het lied vinden?
4) Vat in enkele zinnen samen waarover het lied gaat.
5) Waarom denk je dat er voor sommige grote evenementen een mascottelied wordt gemaakt?

Tijdens de les op school worden de antwoorden met elkaar vergeleken en besproken in een kringgesprek.

Alle opdrachten vindt u op deze website.

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

Om tot een juiste oplossing van de opdrachten te komen, moeten de leerlingen online informatie zoeken. Deze informatie moet men digitaal verwerken en bewaren (ET 6).

MUZISCHE VORMING (curriculum)

1. Muzische vorming - Beeld

1.4* De leerlingen kunnen plezier en voldoening vinden in het beeldend vormgeven en genieten van wat beeldend is vormgegeven.

1.5 De leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen en gereedschappen en materialen hanteren om beeldend vorm te geven op een manier die hen voldoet.

1.6 De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

2. Muzische vorming - Muziek

2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: klankeigenschap, functie/gebruikssituatie.

2.3* De leerlingen kunnen openstaan voor hedendaagse muziek, muziek uit andere tijden, andere landen en culturen.

2.5 De leerlingen kunnen vanuit het eigen muzikaal aanvoelen praten over het zingen en het musiceren.

* De attitudes werden met een asterisk (*) in de kantlijn aangeduid.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

Via de opdrachten worden leerlingen verplicht om (zonder invloed van andere leerlingen) na te denken over muziekgebruik bij evenementen. Op die manier krijg je een divers aanbod van meningen tijdens het latere kringgesprek, waardoor leerlingen leren van- en met elkaar.

Bronverwijzing:
Belgian Red Devils. (z.j.). Logo Belgian Red Devils [Foto]. Geraadpleegd op 04 oktober, 2014, op www.twitter.com
Klascement. (z.j.). Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://www.klascement.be
Oswaldo Heinen. (z.j.). Vlag van Brazilië [Foto]. Geraadpleegd op 04 oktober, 2014, op https://www.oswaldoheinen.nl
Yurls. (z.j.). De Rode Duivels gaan naar het WK2014. Geraadpleegd op 03 oktober, 2014, op https://wk2014belgie.yurls.net

ICT-eindtermen:
6. Zoeken, verwerken en bewaren

Eindtermen Curriculum
1. Muzische vorming - Beeld
1.4, 1.5, 1.6

2. Muzische vorming - Muziek
2.1, 2.3*, 2.5

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode