Oefening 5: Een eigen videoclip maken

Situering: Een groepje vrijwilligers uit het 5e leerjaar maken een nieuwe videoclip bij het liedje "Happy" van "Pharrell Williams". 

Een groep geïnteresseerde leerlingen van het 5e leerjaar mogen van de school een videocamera gebruiken. De bedoeling is om een eigen videoclip te maken. Hiervoor gebruiken ze het liedje 'Happy' van 'Pharrell Williams'. De leerlingen mogen een computer in de klas gebruiken om de video te monteren. Uiteraard mogen ze de video ook thuis monteren. 

Volgende instructies kunnen de leerlingen helpen bij het maken van de videoclip. Deze dienen niet strikt gevolgd te worden:

1) Bekijk de videoclip van Pharrell Williams - Happy door op deze  link te klikken.
2) Kopieer de hyperlink van de videoclip door bovenaan met de rechtermuisknop te klikken op de hyperlink. Selecteer vervolgens kopiëren.


2) Download het mp3-bestand van de videoclip met behulp van deze website.
3) Klik op de knop "256". Hiermee wordt de kwaliteit van het mp3-bestand verhoogt.

4) Klik vervolgens met de muisknop onder het woord "URL" en selecteer plakken.

5) Klik vervolgens op de knop "GO".
6) Op de pagina die nu verschijnt, klikt u op "320" waarmee u wederom de kwaliteit van het mp3-bestand verhoogt.
7) Wacht even tot de videoclip geconverteerd is naar een mp3-bestand.
8) Klik vervolgens op de downloadknop die er zo uitziet:  Download
9) Om te leren werken met het programma "Windows Live Moviemaker" kan dit instructieboekje hulp bieden.
10) Veel plezier bij het maken van de opdracht!

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

Ik ben ervan overtuigd dat het groepje leerlingen dat zich voor deze opdracht al dan niet vrijwillig kandidaat stelt een uitermate positieve houding zullen hebben bij het maken van de opdracht (ET 1). Ze leren zelfstandig videomateriaal monteren (ET 4 en ET 6). De leerlingen hebben veel keuzevrijheid bij de vormgeving van de nieuwe videoclip (ET 5).

Eindtermen Curriculum Muzische Vorming: 

1.4* De leerlingen kunnen plezier en voldoening vinden in het beeldend vormgeven en genieten van wat beeldend is vormgegeven.

1.5 De leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen en gereedschappen en materialen hanteren om beeldend vorm te geven op een manier die hen voldoet.

1.6 De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

2. Muzische vorming - Muziek

2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: klankeigenschap, functie/gebruikssituatie.

2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.

3. Muzische vorming - Drama

3.5 De leerlingen kunnen ervaringen, gevoelens, ideeën, fantasieën uiten in spel.

4. Muzische vorming - Beweging

4.1* De leerlingen kunnen genieten van lichaamstaal, beweging en dans.

4.2 De leerlingen kunnen een eenvoudig bewegingsverhaal opbouwen met als vertrekpunt iets wat gehoord, gezien, gelezen, gevoeld of meegemaakt wordt.

4.3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen: om een eenvoudig dansverloop op te bouwen, om al improviserend te reageren op elkaars beweging.

4.4 De leerlingen kunnen bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen: tijd; kracht; ruimte en/of lichaamsmogelijkheden

4.5 De leerlingen kunnen nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren.

5. Muzische vorming - Media

5.2 De leerlingen ervaren dat een visueel beeld al dan niet vergezeld van een nieuw geluid steeds een nieuwe werkelijkheid kan oproepen.

5.3 De leerlingen kunnen soorten van eenvoudige hedendaagse audiovisuele opnamen en weergavetoestellen (informatiedragers) aanwijzen, benoemen en ze creatief bedienen.

5.4 De leerlingen kunnen een eigen audiovisuele taal gebruiken en het massale audiovisuele aanbod een relativerende plaats toekennen.

6. Muzische vorming - Attitudes

6.1* De leerlingen kunnen blijvend nieuwe dingen uit hun omgeving ontdekken.

6.3* De leerlingen kunnen genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.

6.4* De leerlingen kunnen vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.

6.5* De leerlingen kunnen respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

Zoals u kan zien worden via deze opdracht enorm veel eindtermen (al dan niet) bereikt. De leerlingen zijn actief en zelfstandig hun eigen leerproces vorm aan het geven met behulp van deze opdracht. Ze leren zichzelf nieuwe technieken aan. Kortom: deze opdracht zit boordevol leerkansen.

Bronverwijzing;
Google. (z.j.). YouTube. Geraadpleegd op www.youtube.com
Klascement. (z.j.). Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://www.klascement.be

ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
4. Zelfstandig leren
5. Creatief vormgeven
6. Zoeken, verwerken, bewaren

Eindtermen Curriculum Muzische Vorming: 
1.4*, 1.5, 1.6

2. Muzische vorming - Muziek
2.1, 2.4*

3. Muzische vorming - Drama
3.5

4. Muzische vorming - Beweging
4.1*, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5

5. Muzische vorming - Media
5.2, 5.3, 5.4

6. Muzische vorming - Attitudes
6.1*, 6.3*, 6.4*, 6.5*
* De attitudes werden met een asterisk (*) in de kantlijn aangeduid.

 

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode