Oefening 4: Piano leren spelen
Situering: Via onderstaande oefening leren leerlingen zelfstandig de basis van het pianospelen. Deze oefening kan enkel gemaakt worden mits de leerlingen in het bezit zijn van een piano of keyboard. |
1) Bekijk deze instructievideo.
2) Om je eerste les te starten open je deze video.
3) Een uitgeschreven versie van de les vind je hier. Als je dit document print, hoef je jouw computer niet heel de tijd voor jou te houden.
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Jongeren die graag (ET 1) piano willen leren spelen, kunnen met behulp van dit online (veilige, verantwoorde en doelmatige-) lespakket (ET 2) zelfstandig piano leren spelen (ET 4).
MUZISCHE VORMING (curriculum)
2.2 De leerlingen kunnen improviseren en experimenteren, klankbronnen en muziekinstrumenten uittesten op hun klankwaarde en in een muzikaal (samen)spel daarvan gebruik maken.
2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
Piano leren spelen vereist veel oefening. Een muziekleraar kan hierbij ondersteunen. De meerwaarde van dit oefenpakket is dat leerlingen aan hun eigen tempo kunnen oefenen op het pianospelen. Doordat deze lessen online zijn, kunnen kinderen in hun eigen kamer oefenen. Hierdoor 'verspillen' ze geen tijd door steeds naar- en van de muziekschool te rijden.
Bronverwijzing:
PianoPro. (z.j.). Online piano leren spelen. Geraadpleegd op 14 oktober, 2014, op www.pianopro.nl
ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
2. Veilig ICT-gebruik
4. Zelfstandig leren
Eindtermen Curriculum Muzische Vorming:
2.2, 2.4