Oefening 3: Gehoorstraining
Situering: Een leuk spelletje voor tussendoor: de leerlingen proberen zoveel mogelijk muzieknoten na te spelen. Uw eerste indruk kan zijn dat het spel wat kinderachtig lijkt voor deze leeftijdsgroep. Nochtans is het een spel dat een hoge cognitieve inspanning vraagt. Test het alvast eens uit! |
Hoeveel noten kan jij onthouden?
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
De bovenstaande oefening is moeilijker en uitdagender, dan hij op het eerste uitzicht lijkt. Deze oefening vereist veel concentratie. Dit spelletje is leuk voor leerlingen (ET 1). Ze oefenen op het onthouden van een aantal muzieknoten (ET 3).
MUZISCHE VORMING (curriculum)
2. Muzische vorming - Muziek
2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: klankeigenschap, functie/gebruikssituatie.
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
De leerlingen zijn actief met de oefening bezig. Ze zullen deze oefening met plezier maken en zullen al zeker niet denken dat het 'maar een saaie schooloefening' is.
Bronverwijzing:
Morpheme. (z.j.). Piano Spel. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://spele.be/
ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
3. Oefenen
Eindtermen Curriculum
2. Muzische vorming - Muziek
2.1