Oefening 2: Stykz: Een eigen tekenfilm(pje) maken.

Situering: De leerlingen gaan per 2 met behulp van het programma 'Stykz' een eigen dansje proberen maken. Het resultaat wordt opgeslagen en getoond aan de rest van de klas. Elk resultaat wordt kort besproken. Nadien worden de danspasjes van ieder groepje geïntegreerd in een nieuwe, uitgebreidere dans tijdens een les bewegingsopvoeding. Tijdens deze les is veel input van de leerlingen noodzakelijk.

Wie dacht dat het maken van animaties met figuren ingewikkelde materie is, heeft het verfrissende Stykz nog niet bekeken. Met deze tool maakt u originele animaties met figuren die vooral uit 'stokjes' zijn samengesteld.

 
 
 
 
 
 
 

Nadat u het gedownloade zip-bestand hebt uitgepakt, installeert u de tool. Dat is een kwestie van enkele muisklikken. Het standaard welkomstvenster van Stykz biedt u niet alleen de mogelijkheid een nieuw 'document' (animatie, dus) te creëren, maar ook een reeds bestaande animatie te openen (deze kunt u ook online vinden). Ook het importeren van een Pivot-bestand is mogelijk, Pivot Stickfigure Animator is namelijk een vergelijkbare en populaire tool, maar dan alleen voor Windows bedoeld. Op de openingspagina kunt u ten andere ook terecht voor enkele tutorials.

Een interface met losse panelen: het vergt enige gewenning

Ontwerpen

Het programma bestaat uit een aantal losse vensters, zeven om precies te zijn. Het grootste venster is de 'stage' waar u de animatie ontwerpt. Dat doet u trouwens in combinatie met een ander venster: elke verandering aan uw animatie moet u namelijk in een nieuw frame vastleggen. Uw animatie bestaat namelijk uit frames die vlug na elkaar worden afgespeeld, waarbij u overigens zelf de snelheid kunt vastleggen. U kunt op elk moment in de ontwerpfase het resultaat bekijken.
Figuren creëert u uit een combinatie van lijnen (stokjes), cirkels en vierkanten. In alweer een ander venster legt u dan de gewenste lijndikte, kleur, hoek en schaalfactor vast. Vlakken inkleuren is eveneens mogelijk. Handig is dat figuren zich boven of onder elkaar laten 'stapelen' en dat u figuren in een bibliotheek kunt bewaren voor als u ze wilt hergebruiken.

Vele (minuscule) stokjes maken zelfs een vliegtuig.

Opslaan

In eerste instantie slaat u uw project op in een huiseigen formaat (met extensie .stykz), maar uiteindelijk is het wel de bedoeling de animatie ook te kunnen tonen aan anderen die niet over Stykz beschikken. Exporteren is mogelijk naar de volgende formaten: geanimeerde gif, een reeks gif's, jpeg's of png's, en MOV. Dit laatste alleen als u QuickTime op uw pc hebt geïnstalleerd.

Download hier het programma.

VERANTWOORDING

ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN

1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

Leerlingen zullen het zeer leuk vinden om zelf een tekenfilm te mogen maken (ET 1). Ze moeten via enkele instructies zelf wegwijs raken met het programma Stykz (ET 4) en dit op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier (ET 2). Ook al wordt er een duidelijk doel meegegeven (een dansje maken), toch mogen ze hun eigen ideeën zelf creatief vormgeven (ze mogen zelf een dansje maken, ET 5). Vervolgens stellen ze hun resultaat aan de rest van de klas voor (ET 7).

MUZISCHE VORMING (curriculum)

1. Muzische vorming - Beeld

1.4* De leerlingen kunnen plezier en voldoening vinden in het beeldend vormgeven en genieten van wat beeldend is vormgegeven.

1.5 De leerlingen kunnen beeldende problemen oplossen, technieken toepassen en gereedschappen en materialen hanteren om beeldend vorm te geven op een manier die hen voldoet.

1.6 De leerlingen kunnen tactiele, visuele impressies, ervaringen, gevoelens en fantasieën op een beeldende manier weergeven.

4. Muzische vorming - Beweging

4.1* De leerlingen kunnen genieten van lichaamstaal, beweging en dans.

4.3 De leerlingen kunnen samenwerken met anderen: om een eenvoudig dansverloop op te bouwen, om al improviserend te reageren op elkaars beweging.

4.4 De leerlingen kunnen bewegen op een creatieve manier en daarbij één of meerdere basiselementen van de beweging bespelen: tijd; kracht; ruimte en/of lichaamsmogelijkheden

4.5 De leerlingen kunnen nieuwe dansen ontwerpen met eenvoudige passen en figuren.

4.6 De leerlingen kunnen het inoefenen, de voorbereiding, het aanwenden van de lichaamstaal en het uitvoeren (vertoning), door henzelf en anderen, kritisch bespreken.

5. Muzische vorming - Media

5.3 De leerlingen kunnen soorten van eenvoudige hedendaagse audiovisuele opnamen en weergavetoestellen (informatiedragers) aanwijzen, benoemen en ze creatief bedienen.

5.4 De leerlingen kunnen een eigen audiovisuele taal gebruiken en het massale audiovisuele aanbod een relativerende plaats toekennen.

6. Muzische vorming - Attitudes

6.3* De leerlingen kunnen genieten van het muzisch handelen waardoor hun expressiemogelijkheden verruimen.

6.4* De leerlingen kunnen vertrouwen op hun eigen expressiemogelijkheden en durven hun creatieve uitingen tonen.

6.5* De leerlingen kunnen respect betonen voor uitingen van leeftijdgenoten, behorend tot eigen en andere culturen.

* De attitudes werden met een asterisk (*) in de kantlijn aangeduid.

KWALITEITSVERHOGEND OMDAT

Leerling kunnen zelfstandig en actief aan de slag. Ze moeten samenwerken om zelf hun bewegingsles samen te stellen. Hierdoor zal de betrokkenheid enorm stijgen, waardoor de leerlingen gemotiveerd zullen zijn. Dat is meteen de basis van een krachtige leeromgeving.

Bronverwijzing:
Computer Totaal. (2012, 20 juli). Review Stykz 1.0.2. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://computertotaal.nl/
Sons of Thunder Software. (2011). Stykz. Geraadpleegd op 02 oktober, 2014, op https://www.stykz.net/

 

ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
2. Veilig ICT-gebruik
4. Zelfstandig leren
5. Creatief vormgeven
7. Informatie voorstellen 

Eindtermen Curriculum
1. Muzische vorming - Beeld
1.4, 1.5, 1.6

4. Muzische vorming - Beweging
4.1, 4.3, 4.4, 4.5, 4.6

5. Muzische vorming - Media
5.3, 5.4

6. Muzische vorming - Attitudes
6.3, 6.4, 6.5

Contact

Daan Servaas
Karel de Grote Hogeschool
Lerarenopleiding lager onderwijs
2 PBLO C2

0483136188

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode