Aanbevelingslijst
Onze directie heeft de afgelopen jaren enorm geïnvesteerd in de integratie van ICT in onze school. Onze school staat open voor input van alle leerkrachten. Volgende zaken werden aangebracht door ons lerarenteam:
Iedereen betrekken en vernieuwen:
Om ICT voldoende te kunnen integreren is het belangrijk dat iedereen meewerkt aan het ICT-beleid. Het is belangrijk om steeds de laatste ontwikkeling in de gaten te houden. Al te vaak hebben wij als leerkracht de neiging om ons vast te pinnen op het 'oude vertrouwde'.
Bijscholingen:
Het hanteren van software voor bepaalde aspecten van het onderwijsgebeuren lijken minder frequent voor te komen. Bovendien tonen de resultaat van onderzoeken aan dat leerkrachten hier ook minder competent in zijn dan bijvoorbeeld in het opzoeken en verwerken van digitale informatie.
Vier in balans monitor: bruikbare tips voor onze school
Visie (en leiderschap):
Onze school maakt duidelijk werk van het effectief inzetten van ICT in de 'gewone' lessen. Om een verdere ontwikkeling mogelijk te maken, moeten we als school een duidelijke ambitie tonen. Uit statische analyse van de resultaten blijkt immers dat instellingen met de ambitie om het niveau ingrijpend te veranderen, vaker afspraken hebben gemaakt over de didactische inzet van ICT en tevens over de aanschaf en het beheer van ICT. Ook op het gebied van infrastructuur staan deze instellingen verder en hebben ze meer computers en een relatief groter percentage laptops en tablets. Leraren en managers die bij deze instellingen werken, zijn positiever over de inzet van ICT. Zo vinden ze vaker dat het gebruik van ICT in het onderwijs leidt tot een kostenbesparing en tijdsbesparing.
Deskundigheid
Het is belangrijk dat onze school blijft investeren in bijscholingen ICT. De inzet van ICT werkt alleen met vaardige leraren, onderwijsondersteunend personeel en medewerkers. De leraar moet in staat zijn om ICT didactisch in te zetten tijdens de les!
Inhoud en toepassingen:
We moeten steeds blijven investeren in goede toepassingen met een didactisch correcte inhoud. Tijdens de workshops die we op onze hogeschool mochten volgen, noteerde ik volgende tools en online toepassingen die een leerkracht tijdens zijn les kan gebruiken:
- Morfo
- Fotoflexer
- Comiclife
- Puppet Pols
- Ambrasoft
- Bingel
- Woordkasteel
- Sommenplaneet
- Vragentrein
- Qqin
- Fundels
- Educaplay
Infrastructuur
Onze school heeft een duidelijke ambitie om te investeren in een ICT-ondersteunde infrastructuur. Uiteraard moeten we in ICT blijven investeren. We moeten ervoor zorgen dat er voldoende computers per aantal kinderen beschikbaar zijn. Natuurlijk is de kwaliteit van die computer minstens even belangrijk als de kwantiteit.
Samengevat:
Onze school heeft - en zet nog steeds - grote stappen om de kwaliteit van zijn ICT-aanbod te optimaliseren. Uiteraard dient onze school blijvend te investeren in ICT en moet onze school steeds onderzoek blijven doen naar de nieuwste ICT-ontwikkelingen. Als bovenstaande tips in rekening worden gebracht, kunnen we trots zijn op de kwaliteit van ICT op onze school.