Opdracht 1: Gevoelens uiten via tekst en muziek
Situering: De leerlingen schrijven een verhaal bij het beluisteren van een klassieke compositie en maken hiervan een opname met Audacity. |
Leerlingen mogen groepjes van 4 maken. Iedere groep krijgt de opdracht om een muziekstuk te beluisteren van een klassieke componist. Ze kunnen kiezen uit composities van de volgende componisten:
- Antonio Vivaldi
- Beethoven
- Franz Schubert
- Frederic Chopin
- Giuseppe Verdi
- Johann Sebastian Bach
- Mozart
- Peter Tchaikovsky
- Richard Wagner
- Strauss
Via YouTube zoeken ze naar een lied. Bij dit lied verzinnen ze een verhaal, waarbij ze proberen het verhaal te laten aansluiten bij het muziekstuk. Vervolgens nemen ze hun tekst op en zetten ze het samen met het muziekstuk in Audacity. U kunt Audacity hier downloaden.
VERANTWOORDING
ICT: LEERGEBIEDOVERSCHREIDENDE EINDTERMEN
1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Audacity is een softwareprogramma dat leerlingen in hun latere (school-) carrière zeker nog zullen kunnen gebruiken. Audacity is een programma waarmee geluid bewerkt kan worden. In bovenstaande oefening leren leerlingen actief te luisteren naar klassieke muziek. Hiermee gaan ze ook meteen zelf aan de slag. Ze schrijven een verhaal bij het lied (eigen ideeën creatief vorm geven), achteraf stellen ze het verhaal voor door het op te nemen en tegelijk met de klassieke compositie af te spelen (voorstellen van informatie). Daardoor kunnen ze op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier communiceren.
CURRICULUM MUZISCHE VORMING
2.1 De leerlingen kunnen muziek beluisteren en ervaren, muzikale impressies opdoen uit de geluidsomgeving met aandacht voor enkele kenmerken van de muziek: klankeigenschap, functie/gebruikssituatie.
2.4* De leerlingen kunnen genieten van zingen en musiceren en dit gebruiken als impuls voor nieuwe muzikale spelideeën of andere aanverwante expressiewijzen.
KWALITEITSVERHOGEND OMDAT
Leerlingen leren het programma Audacity kennen en gebruiken. Dit programma gaan ze later zeker nog kunnen gebruiken. Op deze manier kunnen ze ook actief aan de slag met muziek. Doordat ze hun ideeën op deze manier vorm mogen geven, zullen vele leerlingen extra gemotiveerd zijn om een verhaal te schrijven en op te nemen.
Bronverwijzing:
Audacity. (z.j.). Download Audacity. Geraadpleegd op https://audacity.sourceforge.net/download/
Google. (z.j.). YouTube. Geraadpleegd op www.youtube.com
ICT-eindtermen:
1. Positieve houding
5. Creatief vormgeven
7. Informatie voorstellen
8. Communiceren
Eindtermen Curriculum Muzische Vorming:
2.1, 2.4